Maputo viste sig ren faktisk at have flere internationale skoler, her iblandt en American International School of Mozambique, AISM. Stella var ikke i tvivl. Vi nærlæste hjemmesiden og påbegyndte straks korrespondancen med dem. Én ting er at ønske at få sit barn på skolen. Én anden ting er, om de har plads, og om DE ønsker at optage ens barn. Fra Dhaka ved vi, at dette ikke er en selvfølge.
Børn testes også i forbindelse med optagelsen. Så selv om skolen pænt og entusiatisk mailer til én, oplysninger rask væk udveksles, og papirer udfyldes en masse, så er man langt fra sikker på sit barns fremtidige skolegang, før man har fået en endelig mail med en decideret bekræftelse på optagelsen og med placering på klassetrin.
Amerikanske internationale skoler kører bench marking på verdensplan, og de er økonomisk og pædagogisk skruet sammen til at kunne rumme raske og engagerede børn. Her spiller testen af børnene, der søger om optagelse, en afgørende rolle. De her tre linjer er sådan som jeg tolker deres system og afgørelser. Virkeligheden er muligvis mere nuanceret.
Den gang i Dhaka i foråret 2010 syntes lærerne, at Stella var blevet fejlplacerede, så hun gennemførte endnu en test, der viste, at hun fagligt godt kunne rykkes et klassetrin på fra 3. til 5. klasse. Det samme er sket nu igen, hvor testen har gjort, at Stella placeres i grade 8.
PS. De tests vores piger har gennemført i forbindelse med optagelse har bestået af to dele: en matematisk og en sproglig del, begge dele på engelsk. Testen gennemføres over nettet enten på skolen eller hjemmefra. For Stellas vedkommende sad hun 2-3 timer under lærerlockouten alene i et klasseværelse på realskolen og besvarede spørgsmålene på nettet.
Så er I endelig kommet på bloggen, jeg glæder mig til at følge jer, indtil videre ser det spændende og anderledes ud. Knus til jer
SvarSlet