torsdag den 5. juni 2014

Capulana


Capulana i alskens farver og mønstre.

Jeg har før skrevet om capulana, der er det stykke stof, som stort set alle kvinder render rundt med som nederdel og/eller rundt om et barn, der hænger på deres mave eller ryg. Jeg skrev om det blandt andet i forbindelse med Mozkito taskerne, der netop er syet af capulana (se indlægget og billederne her).

Egentlig er det lidt snyd, for capulana går for at være typisk mozambikansk, men det er oprindeligt et stykke stof, som blev bragt hertil fra Asien, og som blev brugt som byttevarer. Mozambique var et oplagt sted for søfarer at stoppe på vej fra Europa til Asien og retur igen. Faktisk er jeg ret sikker på, at de fleste stykker capulana stadig produceres i Asien, men sælges her som om de er her fra. Jeg skal lige skynde mig at sige, at capulana er udbredt i hele Afrika.

Capulana kan man købe over alt hernede. På gader, i butikker. Stoffet bruges til ALT, halskæder, sko, t-shirts, bukser... you name it. Men jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle bruge dem til, men jeg skulle da næsten have et stykke med hjem. Jeg snakkede med en veninde om, at jeg godt kunne lide de nyere, psykedeliske designs. Hun kendte tilfældigvis lige en butik i Maputo, som har de nyeste stoffer OG som sælger dem i metermål. Af sted med os.

Inde i butikken Casa Pandia.

Foran butikken er der liv og glade dage - og mandlige syersker.
Kvinderne her køber capulana i butikken og sælger det videre.
Dagens køb: 3,5 x 1 meter capulana i nogle heftige farver og mønster.
Har i tankerne, at det skal ende som dug på spisebordet i Danmark.
Berta havde sjovt nok også lige fået sig en ny capulana af sin søster.
Det var den flotte og traditionelle capulana med dyremotiv, i dette tilfælde elefanter, som Berta er helt vild med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar