tirsdag den 15. oktober 2013

Jeg er uhøflig

Én ting er at skulle kysse "fremmede" på både højre og venstre kind. Én anden ting er at skulle huske at sige alle de der fraser a la "How are you?", "I'm fine", "And you?". For en dansk, målrettet person som mig, der går direkte til sagen er det altså noget af en udfordring ikke at virke uhøflig. Det ligger bare så naturligt for især amerikanerne at komme med høflighedsfraser i massevis.

For eksempel når de ringer op: Hende: "Hi, how are you?" Mia: "I'm fine, and you?". Hende: "I'm fine, too. Thanks for asking" (læg lige mærke til de tre sidste ord, som hun lige fik sagt). Okay, så til sagen, grunden til at hun ringer op. Her går det fint for mig, indtil jeg i slutningen af opkaldet igen har for få ord og får de få ord galt i halsen, fordi det ikke falder mig naturligt. Mia: "Okay, I'll get back to you". Hende: "Sounds good and thanks a lot. Bye. Take care. Have a nice day". Mia: "Åhhh, Bye...åhhh, you too". Jeg har jo sagt Bye og trykket end på displayet, inden hun er nået igennem at sige alle de ord.

Tjenere og andet servicepersonale gør det også i Sydafrika. Hvis du fx lige har fået serveret noget mad og du siger tak, så svarer de fx med "You're welcome. I appreciate". Eller hvis jeg siger godmorgen på portugisisk her i Mozambique, så kan de lokale også finde på at at svare med et "Godmorgen, og tak". Eller hvis jeg siger "Tak for hjælpen", så svarer de med "Velbekomme og tak". Ordet tak bruges flittigt.

På et tidspunkt henvendte jeg mig til en af Stellas undervisere for at høre ham, om jeg måtte henvise en af mine veninder til ham. Så svarer han: "Sure. Absolutely. Sounds like a great idea. I really appriciate it". Jeg kender altså ingen danskere, der - efter at jeg har spurgt dem, om det er okay, at jeg giver deres mailadresse til en fremmede (underforstået at de vil modtage en mail sandsynligvis med noget de skal tage stilling til og måske endda gøre noget ved) - så vil respondere med: "Ja, selvfølgelig. Det lyder som en fantastisk ide. Jeg værdsætter at du gør det".

Uanset om man synes om det eller ej, så forekommer det høfligt og venligt at sige alle disse ting, og jeg øver mig på at blive bedre - også til at kysse på alle muliges kinder.

Kys fra mig til jer :-*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar