onsdag den 26. februar 2014

Så er eksamen overstået

Min eksamensgave - fra mig til mig.
En stor, fed ring i kohorn.
I did it! Yes! Ja! Eksamen på mini-MBA er overstået. Lige fra den dag jeg for et år siden tilmeldte mig mini-MBA'en, brød jeg mig ikke om tanken om eksamenen, der skulle afslutte studiet. Fire timers skriftlig eksamen med multiple choice spørgsmål, nogle med uddybninger, og to skriftlige spørgsmål. Egentligt overskueligt og helt i tråd med de opgaver jeg har løst undervejs i studiet. Forskellen er bare tidspresset. Jeg bryder mig ikke om skriftlige, tidsafgrænsede eksamener. Men sådan var det, og det gik også helt okay - tror jeg. For jeg får først besked om tre uger.

Jeg har lært ufattelig meget af det studium. Fået nogle teorier og modeller banket ind. Fordybet mig i forandringsledelse og motivation af medarbejdere - udover pensum, simpelthen fordi det er så mega interessant og relaterer sig til mit job i Danmark. Og så alligevel har jeg vist ikke fattet en brik, for i morges fandt jeg mig selv stående ude i haven og med bestemthed sige til vagten og chaufføren: I'm in charge here! Ha, ha, så meget for min moderne og motiverende ledelsesstil. Til mit forsvar kan jeg sige, at jeg har lært, at over for visse medarbejdere og i visse situationer er det bedst at praktisere direkte og dirigerende ledelse.

Gårsdagens højdepunkt kom faktisk allerede da jeg åbnede øjnene og læste en WhatsApp fra Sarina, hvor hun på den sødeste og meget personlige måde ønskede mig held og lykke. Af Stella fik jeg et langt og intenst farvelknus, inden hun kørte i skole, og på computeren lå et par Skype beskeder med held og lykke. Og Jens kom hjem til mig for at agere teknisk support, hvis nu internetopkobling eller strømmen skulle svigte - det sker jo af og til. Med al den opbakning og opmærksomhed kunne jeg kun tilbringe formiddagens ventetid (jeg skulle op kl. 11 Maputo-tid) i ro og med en vished om, at lykken ligger et helt andet sted end i en veloverstået eksamen.

Her er alle papirerne linet op og ligger klar til eksamen begynder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar