torsdag den 5. september 2013

Brandøvelse og skolekultur

Dårligt billede. I know, men iPhone var lige ved hånden.
Måske kan I ane, at klasserne står på rækker her - under dagens brandøvelse.
I morges sad jeg dybt begravet på skolens bibliotek i en af mine studiebøger om forandringskommunikation. Det er super spændende, så jeg var "langt væk", da skolens brandalarm begyndte at ringe, tude eller hvad sådan noget hedder. Over hele skolen var der larm. Bibliotekaren gik roligt rundt og bad os om at gå langsomt og stille ned til skolens sportsplads.

Da jeg kom ud af biblioteket så jeg lærer, administrativt personale, køkkenpersonale og ikke mindst elever gå klassevis til sportsplænen. Her stillede eleverne sig op i rækker med underviseren forrest. Jeg vidste ikke rigtigt, hvilken "række" jeg skulle stille mig op i, for jeg hører ligesom ikke til nogen steder. Sjovt nok endte jeg med at søge hen mod skolens IT-afdeling (dem plejer jeg jo at høre sammen med, når jeg er på arbejde i Fredericia).

Underviserne stod alle og førte protokol. Når de havde tjekket og med tilfredshed konstateret, at alle studerende var der, blev den afleveret til øverste leder. Lederne stod synligt i midten. Nogle dirigerede.

Alt sammen sikkert meget almindeligt i forbindelse med en brandøvelse på en skole, men hvad der imponerede mig helt vildt var STILHEDEN. Cirka 600 elever (de helt små ned til sikkert 4-5 år deltog også) og jeg ved ikke hvor meget personale samledes lynhurtigt på den sportsplads - uden et ord nærmest.

Bagefter var der en af skolens ansatte, som via en megafon råbte, at brandøvelsen var slut og takkede for "god ro og orden", hvorefter de studerende klappede. Det er en amerikansk skole, og de er gode til det der med kollektiv anerkendelse.

Efter brandøvelsen i dag kan jeg kun konkludere på skolens kultur. Jeg er imponeret over, hvordan skolen styrer det der med ro samtidig med at stemningen er afslappet og imødekommende. Ifølge Stella er der også ro - ikke stille - under undervisningen. Sarina og Stella oplevede det samme i American International School Dhaka. At analysere på hvordan det kan lade sig gøre bliver for langt et indlæg, men én ting er sikkert, det begynder ved ledelsen og underviserne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar