mandag den 13. januar 2014

Safari og alle de andre dyr

Da jeg var lille, elskede min farfar at se dyrefilm i fjernsynet. Især dem fra Afrika kunne tiltrække hans opmærksomhed, som var det Radioavisen kl. 12. Så jeg kunne enten vælge at lytte/se sammen med ham eller udvandre. Ikke forstyrre. Blev jeg, supplerede han gerne med oplysninger til det vi så. Oplysninger fra andre udsendelser han havde set. For mig var valget simpelt: Var det om mindre dyr og insekter, gik jeg. Kunne og kan ikke holde ud at se, hvordan de kribler og krabler og æder hinanden. Var det store dyr, blev jeg. De store dyr levede jo alligevel helt nede i Afrika og hos dem var det sjovt nok fascinerende at se, hvordan det gjaldt om at overleve; "survival of the fittest". Min farfar nåede aldrig at komme på safari, men I torsdags sad jeg lige pludselig på første række til disse store dyr. Inden for deres helt eget territorium. Wauv, en oplevelse.

Ud over The Big Five valgte disse at vise sig for os.

Vortesvinet - hannen med de store tænder.
Impalaer så vi masser af.
Aber. Forskellige slags.

Flere elefanter.
Mormor og morfar med elefanter i baggrunden.
Smuk natur.
Stellas store øjeblik: Da vi pludselig var omringet af giraffer.
Jeg ved snart ikke, om jeg var høj af oplevelsen eller af Stellas reaktion.
De var bare så flotte og elegante og ja, dejlige.
Kuduer.
Zebraer - også et flot dyr. 
En skøn blanding: Impala, zebra m.fl. 
En flodhest ligger og feder sig i vandet. Strækker lige lidt hals her.
Her et af Jens' pletskud: Sikke nogen bisser den har, den flodhest. Og hvilken stor mund.
Morfar sidder lige og tjekker flodens dyr ud. Se bøfler til venstre i billedet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar