onsdag den 14. maj 2014

Hverdagsbilleder I

Klokken er 14.30, og jeg henter Stella fra skole, med mindre hun skal til fodbold, så er det 17.15.
På Facebook blev jeg nomineret til at vise og fortælle om fem hverdagssituationer. Det har faktisk været en meget god øvelse for mig selv til at værdsætte de små ting i hverdagen, så jeg har valgt at give en udvidet udgave her. Det vil også være gode minder at have her i bloggen, tænkte jeg.

Vores indkørsel
Udsigten fra balkonen ud fra soveværelset eller Master Bedroom, som det også hedder.
Den er lille, men stor nok til at Charlie og jeg kan være derude alene og uforstyrret.
Faktisk er det altid i det hjørne dér på skolen, at jeg står og venter på Stella. På behørig afstand. 
En person på vej ud af et supermarked efter at have købt et eller andet. Hun får ikke lov til at gå, før vagten i uniform har tjekket hendes kvittering. Nogle gange kigger vagten hurtigt ned i indkøbskurven med alle poserne. Der er som regel to vagter, der står og gør dette ved ind/udgangen. I bedste fald giver det arbejde til nogle folk. I værste fald giver det kunden mer-arbejde, da du nogle gange skal stå i kø (igen) for at få den krusedulle.
Lektielæsning. Det er helt sikkert matematik der diskuteres her. Eller noget teknisk, eller måske geografi.
Havde jeg siddet ved siden af Stella havde det drejet sig om engelsk, alt med analyse og fortolkning og kommunikation. Jeg kan også klare samfundsfag/økonomi og science. Stella ved, hvem hun skal gå til hvornår :-)
"Tæppet" hedder Charlie.
"Vores" park tæt på hvor vi bor. Med den italienske restaurant Campo de Fiori og legepladsen og alle bænkene midt i den grønne park. Til hverdag afholdes møder, frokostmøder, kaffemøder, mens den i weekenden er fyldt med mennesker, der holder lang frokost med venner eller holder fødselsdagsfest for børn. Nogle gange optræder en dansehold, et sportshold øver sig eller en videooptagelse finder sted. Altid liv og glade dage i den park. Takket være restauranten.
En blandt flere vagter bevæbnet med AK47 passer godt på skolebørnene, når de møder og får fri på AISM.
Det første syn der møder mig om morgenen kl. 6 uden for soveværelsesdøren:
Charlie der sover - og venter på os - oven på vasketøjskurven
Det andet syn der møder mig om morgenen: Solopgangen set fra badeværelsesvinduet.
Det er yderst sjældent, at den ikke er der.
Jep, en af fordelene ved at bo i et varmt og solrigt land.
Mozambique har ligesom Sri Lanka tropisk klima, hvilket er perfekt for alle de lækre frugter vi kender:
Ananas, bananer, mangoer, avocadoer, appelsiner, citroner etc.
Selvfølgelig et billede af nogle af de utallige kvinder, som bærer et eller andet stort og tungt på hovedet.
Jeg skal ikke kunne sige, om det er sundt eller bedre for dem end at transportere "godset" på anden måde,
men imponerende er det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar