tirsdag den 20. maj 2014

Hverdagsbilleder III

På vej til Danmark den 9. maj 2014 - efter over 9 måneder i Afrika.
Det er som om, at solen altid skinner over skyerne ;-)
At rejse er en del af en expats hverdagsliv. Dels er der rejserne til og fra moderlandet. Dels er der rejserne mange expats - inklusiv os selv - tager på, mens man er udstationeret. Når hverken tante Odas fødselsdag, tagrenderne, bilen eller huset skal passes i weekenderne, så er det lidt oplagt at tage af sted og opleve. Derfor her nogle hverdagsbilleder fra vores sidste rejse til Danmark.

Det er sket mere end en gang, at en af vores kufferter ikke er kommet frem til tiden, at der har været rodet og forsvundet ting fra kufferter - og en enkelt gang er det sket, at kufferten aldrig kom frem. Lært af disse situationer har jeg gjort det til en vane at begynde pakningen med først at lægge tøjet frem på sengen. Lige inden det puttes i kufferten, fotograferer jeg det, så jeg ved præcist, hvad jeg lagde i kufferten.
Et afrikansk ordsprog, som står flere steder i Johannesburg lufthavn.
At få refunderet noget af den danske moms på de varer vi køber, mens vi er i Danmark, er en mulighed vi har.
Det kræver, at vi kan bevise, at vi bor i udlandet, at beløbet er over 300 kr, at man kan fremvise varen i lufthavnen, og at man gider det administrative arbejde, der ligger i de forskellige måder, forretningerne kører det på. Det er ikke altid den fulde moms, der udbetales.
På min blog fra Dhaka er et af de mest læste indlæg, et jeg har skrevet om arbejdsgangen for refundering af moms.
HER link til indlægget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar