lørdag den 28. december 2013

Sydafrikas berømte vinområde

Stellenbosches gamle købmand med økologiske lækkerier, bøger og ja, alt muligt.
 Vi tilbragte de tre juledage i Sydafrikas vinområde vest for Cape Town. Her ligger blandt andet byerne Stellenbosch og Franschoek samt hundredevis af vingårde. Nu er juledagene ikke lige de bedste dage at besøge vingårde, da mange af dem lukkede sin vinsmagning ned tidligt og havde sine parker og restauranter fyldt med gæster, der havde bestilt henholdsvis picnic-kurve og bord. Men vi nåede da at få et indtryk af det flotte vinområde og dets mange tilbud.

Passende motto hos en vinforhandler.
Hvide og lillae skærmliljer over alt.
Franschoeks kirke.


Alléen op til en fantastisk flot vingård nær Franschoek. Grande Provence.
Vinsmagning, galleri, hotel, restaurant m.v. Elegant og smagfuldt indrettet, både ude og inde.
Vingården Boschendal. Havde desværre lukket for vinsmagningen, da vi kom.
Gæsterne sad og spiste her foran restauranten under træerne eller spredt rundt i parken.
Det er åbenbart ofte, at en vingård tilbyder salg af picnic-kurve indeholdende vingårdens og/eller lokalområdets specialiteter. Store, små, gamle og unge samles så under træet og leger og spiser og hygger.
Ja, hyggeligt så det i alt fald ud. Desværre var alle kurve udsolgt, så vi prøvede det ikke.

2 kommentarer:

  1. Den vinhandler har fat i noget. Kan man så blive solbrændt af at drikke vin? :-)
    Lægger du blogindlæggene på Facebook? Synes ikke jeg har set dem.
    Godt nytår :-)

    SvarSlet
  2. Jeg tænker mere, at ham Galileo Galileo, som sagde ordene, spændte vidt. Jeg forbinder ham mere med tyngdeloven og at jorden bevæger sig omkring solen i stedet for omvendt. Men måske han fik sine geniale ideer, mens han drak.
    Kun en gang imellem lægger jeg link til bloggen på Facebook. Synes du, at jeg burde gøre det?
    Godt nytår, min ven.

    SvarSlet