fredag den 9. august 2013

Hvor er vores ting og møbler?

Ud over to senge: én til Jens og jeg og én til Stella, så er her ingen møbler eller nips overhovedet. Vores  fem flyttekasser står i lufthavnen og venter på frigivelse. Vores IKEA-møbler står i Durban i Sydafrika. Vi venter på, at et skib fragter containeren med dem fra Durban til Maputo havn. Så skal de igennem told, og så... skulle de gerne kommer hertil huset. 


Vi foretrækker at rejse uden vores private møbler og ejendele. Det gjorde vi også sidst. Vores møbler ville aldrig have holdt til klimaet i Asien. Flytning er også hårdt for møblerne, men flere udstationerede foretrækker at flytte med hele indmaden af boligen i Danmark. 
Jens fandt under et af hans besøg i Maputo ud af, at møbler er dyre i byen. Så pigerne og jeg - og mormor - tog i IKEA i maj måned og valgte de møbler og ting, som vi gerne ville have. Uden at vi kendte til, hvilket hus vi skulle bo i. Så vi daskede rundt i IKEA og fandt sofaer, skriveborde, senge, kommoder, glas, håndklæder, bademåtter og andet til boligen, mailede bestillingslisten til IKEA. 
Uhyre nemt i forhold til fx Dhaka, hvor vi sad sammen med en snedker og designede vores møbler, så han kunne møblemere vores lejlighed der. Der begyndte vi også med hver en seng og et havebord som spisebord. 

Når jeg engang får en fornemmelse af sol, støv og fugt, og hvilket udvalg byen har, så skal jeg i gang med at handle fx køkkenting og senere nipsting til at gøre huset til vores hjem. Det kan være hårdt arbejde men også meget lærerigt i forhold til, hvad landet tilbyder, og hvordan kulturen er, når man fx handler. Og jeg kan lide det, så der er ingen grund til at have ondt af mig. I hører nærmere, når jeg bevæger mig ud i byen og handler. 

Indtil da er vi da så heldige at have et fedt køkken "at slænge os i".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar