fredag den 9. august 2013

Så er jeg ankommet til Maputo!

Lige nu, fredag aften den 9. august 2013, sidder jeg for første gang i "mit" køkken i Maputo og skriver på bloggen... ja, hvor skal jeg begynde? Jeg har det godt. Jeg er glad. Dejligt at være forenet med Jens og Stella igen. Og vores kat, Charlie, som sagtens kunne genkende mig. Og så har jeg hilst på Berta, vores maid eller impregada, som det hedder på portugesisk.
Efter bare en halv dag i Maputo er jeg ikke i tvivl: Her taler "man" portugisisk. Godt at Berta er så god til engelsk og portugisisk, så kan vi rende rundt som "Me tarzan. You Jane" og lærer hinanden engelsk og portugisisk.
Berta forekommer at være ufattelig sød og interesseret i at lære nyt, og så ser det ud til, at hun både kan gøre rent og lave mad - og stryge. Super. Mere om Berta i et andet blogindlæg, hvor jeg også bringer et billede af hende.

Huset er pænt stort med tre værelser og to badeværelser på førstesalen og en hal, en stue, et kontor og et køkken på stueplan. Herudover kommer et udendørs bryggers og en overdækket terrasse. Jeg skylder jer også et særskilt blogindlæg om huset med billeder. Det skal nok komme.

Umiddelbart kan jeg konstatere, at man kan købe alt her i byen. Meget mere end det var tilfældet i Dhaka i Bangladesh. Til gengæld kommer man også til at betale for mange af tingene. Dyr mælk, yoghurt, ost, morgenmadsprodukt etc. Madsortementet og priserne kræver også sit eget blogindlæg.

Det er vinter hernede. Det vil mere præcist sige, at jeg pt sidder med åben dør ud til den overdækkede terrasse med sandaler, knickers og en sweatshirt og har det behageligt. Her er som en god sommerdag med en kølig aften.

Selvfølgelig er det lidt mærkeligt at sidde i huset og vide, at her skal vi så bo, selv om vi endnu ikke føler os hjemme, især fordi vi ikke har indrettet os endnu. Men det skal nok komme.

Her ser I vores nye hjem. Vi bor i halvdelen af huset - den venstre del med indgangspartiet, som ses bag lågen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar