tirsdag den 22. april 2014

Når mutter går i køkkenet



Berta er her stadig ikke. Støn. Suk. Jer, der kender mig ved, at jeg ikke synes, at køkkenet er det sjoveste sted at opholde mig. Med mindre det er for at kigge på og nyde et glas vin. Så hellere rengøring. Nu hvor jeg selv laver mad, går det for alvor op for mig, hvad det er for noget crap - dårlig kvalitet -, vi kan købe her i byen. Puhha, ikke sjovt at stå der og stege kød og observere, at gryden langsomt fyldes med fedt, efterhånden som kødet steger. Jeg har for længst lært Berta tricket med at si kødet efter stegning, men jeg mister appetitten, når jeg laver mad her.

438 gram hakket oksekød til 23 kr. Billigt ville nogle sige. Men jeg aner så heller ikke, hvad pakken indholder.
Få gange har vi oplevet noget der minder om knoglestykker i. Fedtprocenten er ukendt. Holdbarheden er helt fantastisk: Det kan holde sig til den 11. maj 2014, altså 22 dage i køleskabet!
Det er jeg ikke sikker på, at nogle af Jens' utallige apps om madvarers opbevaring og holdbarhed understøtter.
PS: Sarina og Stella gør jævnligt grin med Jens' "madapps".
De synes vist nok, at der er mange andre apps, der er mere interessante at have.
PPS. Jeg har forsøgt lokale slagtere, men de synes heller ikke at kende til fedtprocent og garanterer også lang holdbarhed.
A propos holdbarhed så har æg hernede ingen "udløbsdato" eller sidste salgsdag, og de opbevares ikke på køl. 
De her ting oplevede vi også i Sri Lanka og Bangladesh. Det er en del af fornøjelsen ved at bo i et ikke-udviklet land. De andre steder fandt jeg løsninger, og her hedder løsningen at handle hos den sydafrikanske kæde Woolworth Food, der svarer til det danske Irma. Det er noget, læs meget, dyrere end de andre supermarkeder, men kvalitet koster nogle gange, og så får de kun varer en gang om ugen. Det er da også pokkers, at jeg selv skal lave mad :-(

Ingen kommentarer:

Send en kommentar