torsdag den 24. april 2014

Dhow

Hvem skulle tro, at der helt nede til venstre gemmer sig Maputos lækreste restaurant og butik.
Der er få steder med høj lækkerhedsfaktor i Maputo, synes jeg. Med lækkert sted mener jeg ud over rent og pænt sådan gennemført og unikt i stilen - med nogle anderledes og fede ting og mad - hvor man med det samme mærker en helt speciel stemning, når man kommer der ind og bare bliver i højt humør. Sådan et sted er Dhow, der betyder skib og er inspireret af bindeleddet mellem varerne og kulturen fra det fjerne østen og til Afrika og Europa. Symbolikken passer meget godt med stedet, der primært er græsk (maden) og med salg af varer fra fjernøsten og Afrika. 

Jeg mener, fancy, moderne og "internationalt" indrettede restauranter og hoteller kan man finde overalt. Når man er inde i dem, så aner man ikke, om man er i Dubai, New York eller Maputo. De er ikke interessant andet end som "get-away"-sted, hvor man glemmer alt om støv, affald og fattigdom, hvilket sådan set også er godt nok, men oplevelsen skal komme fra dem du er sammen med, hvor her kommer æstetikken til dig fra omgivelserne. 

Desværre fungerer det bedst at kommunikere på portugisisk med personalet, brugskunstens priser skal du nogen gange dobbelttjekke, for du tror, det er løgn, at det kan være prisen i Meticais (mozambikansk valuta), og betjeningen kan kræve sin tålmodighed, men hvad pokker Nobody's perfect.
Så er vi i gårdhaven - allerede her begynder det at ligne et interessant sted.
Så er der dømt hygge og afslappet stemning i det fri og i skygge.
Måske I kan fornemme udsigten til venstre: Vandet.
Stella inspicerer blandt andet duftelysene i den spændende butik, hvor priserne dog er latterligt høje.
Nogle af tingene har jeg set i Sydafrika til noget der minder om det halve.
Andre ting har jeg aldrig set andre steder - og kan du lide det, så er det bare med at slå til.
Min julegave fra Jens - en maske på pind - er købt her. Og det var sådan en, den-må-jeg-have-oplevelse.
En sjældenhed: en næsten tom restaurant. Billedet er taget før åbningstid.
Udsigten. Billedet her viser lige hjørnet af den pool, der er der.
Den er nærmest klods op og ned ad bordene, så ingen bader i den.
Men den giver stemning som den ligger der dekoreret af træ-krokodiller, krukker etc.
 Dhows hjemmeside - her og deres Facebook side - her.

Måske påvirker det mig også positivt, at hver gang jeg er der, mindes jeg mit ynglingssted i Colombo, Sri Lanka: The Gallery Café.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar