tirsdag den 8. april 2014

House on fire i Swaziland



Fra Drakensberg kørte vi nordpå til Swaziland, som er et selvstændigt kongedømme, der grænser op til både Mozambique og Sydafrika. Landet har ikke mindre end 13 grænseovergange. The Kingdom of Swaziland hedder det. Jeg synes det lyder flot, stærkt og royalt: Kingdom of Swaziland.

Hvis man kører fra Mozambique med det flade, savannah landskab og til Swaziland, ville man synes, at det blev kønnere og kønnere på grund af Swazilands bløde og mange bjerge, men når man kommer fra Drakensberg, som vi gjorde, er det unfair, for så forekommer Swazilands natur ikke så imponerende.

Til gengæld overraskede Swazilands befolkning os - positivt. De forekommer at være veluddannede. Vejene var da også fyldt med gående skolebørn i forskellige skoleuniformer. Bogstavelig talt fyldt med dem. Et meget openminded befolkning, der taler et godt engelsk.

I Swaziland havde vi fået anbefalet at bo på House on Fires hotel Malandela's Bed & Breakfast. Et meget specielt sted med et lige så specielt hotel. Døm selv ud fra billederne nedenfor.

Jeg skal lige skynde mig at sige, at vi godt kunne lide stedet.

Jens og Stella leger med kameraet, der med dets ekstra linser og diverse udstyr snart er så teknisk, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal tage et billede. I Cape Town bad vi en gut om at tage et billede af os. Da Jens rakte ham kameraet, spurgte han: "Do I need a licence for this?".
En af butikkerne i området: House on Fire.
Her en butik fyldt med kurve, dækkeservietter m.v. Alle fremstillet af lokale materialer og lokale kvinder, der derved tjener til dagen og vejen. Lige sådan nogle projekter som jeg kender fra især Bangladesh, og som jeg savner i Mozambique, hvor der som regel kun er en enkelt person, der scorer pengene. 
Her kan man se, hvad salget er gået til. Så imponerende informationsmateriale har jeg aldrig set i Bangladesh.
Så ja, der var flere ting der tydede på, at deres uddannelsesniveau ligger højere end i Mozambique.
Teatersalen på House on Fire.
Hver år i maj/juni finder der en international festival sted i Swaziland.
Til ære for musikken og kunsten. Bushfire hedder festivalen og tiltrækker 20.000 mennesker.
Festivalen foregår primært omkring House on Fire.
Der skulle være en helt fantastisk stemning, og flere af vores venner her fra Maputo tager af sted dertil.
Kærlighedsbænken.
Billetlugen ;-)


Et lille udsnit af den store og imponerende have - omkrandset af marker.
Poolen der hører til hotellet, Malandela's.
Vores sengegavl. Vi boede i det Purple værelse. Der er otte vidt forskellige værelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar