mandag den 17. marts 2014

Mozambique - set gennem frontruden

Typisk landskab i Mozambique. Og typisk vejr!
Nu er det ikke lige i mesterfotografens interesse at publicere mine "klodsede" og "tågede" billeder taget fra passagersædet, men jeg vil bare så gerne give jer et indblik i, hvad mine øjne ser, når vi sådan kører nord for Maputo.

Jens har observeret, at kvinder og mænd og børn går adskilt. Altså med mindre barnet er så lille, at det sidder slynget fast til moderen, så bevæger folk sig meget opdelt efter køn og alder. Vi ser yderst sjældent en familie eller en far med sine børn (tror jeg faktisk aldrig at jeg har set). Selv små børn render rundt sammen og uden voksne. Jeg har forhørt mig hos nogle mozambikanere, om vi tager helt fejl. Her på matriklen snakker de godt nok sammen på kryds og tværs, men de bekræfter, at sådan er det; at piger render sammen, drenge render sammen, voksne mænd render sammen etc. Stella oplever jo det samme i skolen: piger for sig og drenge for sige. Hvor hendes venner i DK er langt mere mikset drenge og piger. Jeg kan ikke give nogen forklaring, heller ikke garantere at det er korrekt konkluderet, blot indvie jer i en lille - interessant - observation. Interessant fordi det har kæmpe betydning for for eksempel arbejdsmarkedet, hvis de lever så adskilt. Jeg fortsætter med at observere ;-)

Vi kører ikke mange kilometer ude på landet, uden at der er gående i vejkanten.
Landet har godt 24 mio indbyggere.
Salg af cashewnødder i vejkanten. Cirka 40 kr for cirka 400 gr.
Vi prutter ikke med prisen med mindre de beder om en ublu pris.
De skal også leve.

Der er ret smukt ude på landet.
Regnsæsonen har resulteret i oversvømmelser mange steder i landet.
Kombineret badning og fiskeri i floderne.
Ser vi hele tiden og overalt:
Kvinder, der bærer ting på hovedet - gående i vejkanten. 
Vodacom, et af de store mobilselskaber hernede. Det andet er det statsejede teleselskab Mcel.
Bymiljø
Mere bymiljø langs hovedvejen til Maputo.
Hardware shops over alt. Her menes ikke teknisk hardware. Snarere a la Silvan.
Familien er ude og købe sandaler.
Læg mærke til solnedgangen i baggrunden.
En butik: Good lucky.
Flere butikker.
Og lige en butik mere. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar