torsdag den 20. marts 2014

Så er der madlavning

Kylling og hakkede tomater er nemt nok,
men så er der lige alle de der fremmedeartede krydderier, som jeg kun kender de portugisiske navne på.
Jeg kan ikke umiddelbart dufte mig til, hvad det er, for nogle af dem er blandingskrydderier.
 En af de ting, jeg har fortrudt ved vores udstationeringer, er, at jeg aldrig fik lært at lave bare nogle af de mange, lækre retter, som vores maids har kreeret for os. I Sri Lanka lavede Indrani den lækreste Rice and curry, hvor hun startede dagen med at samle lemongras, ingefær og andet godt i vores have. Og hendes sambal oelek, oh my god, den var god. Tripti i Bangladesh kunne lave den skønneste omgang tomatsalsa og nogle supper, som pigerne elskede - med kuvertbrød til og det hele. Nu er det så Berta, der tryller alt muligt godt i vores køkken - og denne gang har jeg sat mig for at lære at lave nogle af retterne.

Heldigvis er Berta helt med på at have mig med i køkkenet. Hun tilbereder alle tingene. Så kommer jeg med min MacBook Pro, lytter til hendes engelske/portugisiske fremgangsmåde, hvorefter jeg oversætter til dansk og skriver det hele ned. Det sjove er, at normalt er det omvendt. Der er det mig, som kommer med en dansk opskrift, som jeg har oversat til engelsk (inkl. at omsætte måleenhederne), så oversætter hun til portugisisk, og til sidst kaster vi os ud i sammen at tilberede maden den første gang. Derefter kan Berta selv, og hun er god til at udvikle opskrifterne, hvis der er nogle ingredienser vi ikke kan få fat i. Det sker tit!

I går lavede hun kylling i kokossauce under observation. Næste gang skal jeg have hende til at vise mig, hvordan jeg marinerer og steger fisk.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar